Redakcja Poleca (7)

poniedziałek, 11 luty 2019 15:33

Mury nie rozwiązują problemów

Napisane przez
Mury nie rozwiązują problemów

Polska może skorzystać na migracji pracowników z Azji, ale do tego potrzeba odpowiedniej polityki rządu, zrozumienia różnic kulturowych i zmiany mentalności. O problemach z otwieraniem się polskiego rynku pracy na kraje azjatyckie mówi Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska–Azja, wicepremier i minister gospodarki w latach 2012–2015, w rozmowie z Anną Krawczyk.

poniedziałek, 11 luty 2019 15:33

Mury nie rozwiązują problemów

Napisane przez
Mury nie rozwiązują problemów

Polska może skorzystać na migracji pracowników z Azji, ale do tego potrzeba odpowiedniej polityki rządu, zrozumienia różnic kulturowych i zmiany mentalności. O problemach z otwieraniem się polskiego rynku pracy na kraje azjatyckie mówi Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska–Azja, wicepremier i minister gospodarki w latach 2012–2015, w rozmowie z Anną Krawczyk.

Izba Przemysłowo-Handlowa Polska–Azja istnieje od 2016 r., a więc to dość młoda organizacja. Na jakiej koncepcji opiera się jej działalność?

Izba ma formułę związku pracodawców i liczy ponad 60 firm, które są zainteresowane współpracą z partnerami biznesowymi na rynku wschodnim. Od początku przyjęliśmy założenie, że istnieje niewykorzystany potencjał w diasporach narodowych, które żyją w Polsce. Mam na myśli diaspory Chińczyków, Wietnamczyków, Arabów, Hindusów itd.

Polska gospodarka w fazie odbudowywania swojej konkurencyjności na świecie zdobyła dobrą pozycję w kontaktach handlowych z krajami Unii Europejskiej i wypracowała nadwyżkę handlową. Natomiast w obrocie z krajami azjatyckimi mamy deficyt.

sobota, 15 grudzień 2018 00:00

Rekord na skalę europejską

Napisane przez
Rekord na skalę europejską

W ramach budowy obwodnicy Ostródy, ostatniego fragmentu trasy ekspresowej na terenie olsztyńskiego oddziału GDDKiA, powstał obiekt, którego rozmiary pobiły europejskie rekordy. Most typu extradosed – będący skrzyżowaniem mostów podwieszanego i belkowego sprężonego – znajduje się na DK 16. Jego najwyższy punkt wznosi się prawie 40 m nad ziemią.

Ta rzadko spotykana w Polsce konstrukcja jest częścią inwestycji polegającej na budowie dwóch odcinków dróg o łącznej długości 18,4 km, z czego 9,7 km znajduje się w ciągu trasy ekspresowej S7, a 8,7 km – w ciągu DK 16. W ramach przedsięwzięcia realizowanego przez GDDKiA powstało wiele unikalnych obiektów, w tym dziewięć wiaduktów drogowych, pięć mostów, przejście dla pieszych pod drogą S7, a także ekodukty – zielone przejścia dla zwierząt. Wśród tych obiektów wyróżnia się najdłuższy, czteroprzęsłowy most typu extradosed nad głęboką doliną polodowcową, przez którą płynie rzeka Ornowska Struga.

wtorek, 01 maj 2018 18:20

Kruszywa wapienne w infrastrukturze

Napisane przez
Kopalnia wapienia na Kujawach

Wapień jest skałą osadową zbudowaną głównie z węglanu wapnia (CaCO3). Stanowi on półprodukt w wielu dziedzinach przemysłu, jest np. używany do produkcji cementu lub spoiwa wapiennego. Ze skały wapiennej mogą być też produkowane kruszywa stosowane w różnych segmentach budownictwa. Szczególne znaczenie mają one w segmencie budownictwa infrastrukturalnego.

wtorek, 13 luty 2018 10:11

Beton wałowany, kiedyś i dziś

Napisane przez
wykonanie nawierzchni z betonu wałowanego

Początki betonu wałowanego sięgają lat 30. minionego wieku, kiedy podczas wykonywania nawierzchni betonowych w Szwecji zastosowano wałowanie. Technologia RCC szybko zdobyła popularność w Ameryce Północnej. Kanada i Stany Zjednoczone korzystają z dróg wykonanych z betonu wałowanego już od lat 70. W Europie Zachodniej stał się on popularny w latach 80. W Polsce pierwsze tego typu drogi powstały 9 lat temu w Miastku, w woj. pomorskim.

Kryteria oceny ofert na roboty budowlane

Ustawa prawo zamówień publicznych dopuszcza, a nawet nakazuje stosowanie pozacenowych kryteriów wyboru ofert. Zamawiający z sektora budowlanego wprowadzili więc jako kryteria dodatkowo: termin wykonania zamówienia i okres gwarancji. Praktyka wskazuje, że tylko te firmy, które zaoferują najkrótszy z możliwych okres wykonania zadania, a przy tym najdłuższą gwarancję, uzyskują zlecenie. De facto, gdy wszyscy proponują wypełnienie kryteriów pozacenowych w takim samym stopniu, znowu cena pozostaje jedynym kryterium wyboru.
Tak nie musi być. Tym bardziej, że w związku z koniecznością implementacji dwóch unijnych dyrektyw czeka nas w zamówieniach publicznych swoista rewolucja.

środa, 31 grudzień 2014 00:00

JENA w Józefowie

Napisane przez
JENA w Józefowie

Dnia 19 września br. w mieszczącym się w podwarszawskim Józefowie hotelu Holiday Inn firma Rettenmaier Polska zaprezentowała swój nowy poradnik dla zarządców i wykonawców dróg samorządowych „Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa SMA 16 JENA”.

Na rynku wciąż są poszukiwane dobre, sprawdzone technologie. Nasza JENA znalazła już entuzjastów. Chcąc ułatwić im pracę, postanowiliśmy wydać poradnik – powiedziała Krystyna Szymaniak, reprezentująca gospodarza spotkania.

Prace nad wydaniem poradnika rozpoczęły się zimą zeszłego roku. Jego autorami poza dr. inż. Krzysztofem Błażejowskim i Konradem Jabłońskim są Andrzej Sadkowski i Ireneusz Strugała, którzy mają praktyczne doświadczenia z technologią jednowarstwowej nawierzchni.

Logowanie