InfrastrukturaMiesięcznik

Innowacje (10)

poniedziałek, 07 listopad 2016 06:53

Szklane złoto

Napisane przez
Szklane złoto

Działająca od 1993 roku holenderska firma Van Wylick, która dała się poznać jako lider w dziedzinie punktowych elementów odblaskowych, w tym roku rozszerzyła działalność o rynek polski. Z CHRISEM VAN WYLICK, właścicielem firmy, rozmawia Katarzyna Krupa.

 

Czy można powiedzieć, że jest Pan wizjonerem?

Poniekąd tak, od początku bowiem wierzyłem w potencjał szklanych elementów odblaskowych.

Dlatego właśnie zainteresował się Pan polskim rynkiem?

Prowadzę małą firmę rodzinną Van Wylick, w której wspierają mnie syn Victor oraz córka Lisette. Stawiamy na wysokie standardy, dlatego też cieszymy się znakomitą renomą i w Holandii osiągnęliśmy pozycję lidera w swojej branży. Teraz naszą wiedzą chcemy się podzielić z polskimi klientami. Dostrzegamy, jak wasz kraj się rozrasta pod względem infrastruktury drogowej i jak dużo uwagi poświęca się w Polsce kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego.

To prawda, choć mamy jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie…

Wykorzystując nasze produkty, można nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale i zadbać o ochronę środowiska.

Czy mogę prosić o więcej szczegółów?

Oczywiście, mam na myśli redukcję emisji dwutlenku węgla, ale o tym za chwilę.

Największą zaletą stosowania punktowych elementów odblaskowych jest polepszenie widoczności na drogach. Ma to znaczenie w nocy, podczas opadów deszczu, gdy nawierzchnia jest mokra, ale też przy ostrym świetle słonecznym. Krótko mówiąc, odblaski stanowią najprostszy i najbardziej efektywny sposób, by podnieść widoczność na drogach. Wielu inwestorów zainteresowało się takim rozwiązaniem, ale niestety zdecydowali się na elementy odblaskowe wykonane z tworzywa syntetycznego.

Jaka jest różnica między szklanymi punktami odblaskowymi a wykonanymi z tworzywa sztucznego?

Nasze produkty – LUX, czyli szklane punktowe elementy odblaskowe – są wykonane z bardzo wytrzymałego szkła hartowanego. Dzięki temu, że wytrzymują nacisk punktowy rzędu 80 t i montuje się je w nawierzchni drogi, są praktycznie niezniszczalne. Mało tego, są tańszą i zrównoważoną alternatywą dla elementów z tworzyw sztucznych, które są montowane na nawierzchni, przez co mogą być łatwo z niej strącane. I teraz powrócę do wątku o obniżeniu emisji CO2. Wiadomo, że latarnie drogowe są niezwykle energożerne, a proces wytwarzania prądu w Polsce oparty jest na wysokoemisyjnej energetyce węglowej. Stosując nasze szklane punktowe elementy odblaskowe, można poprawić widoczność poprzez instalowanie mniejszej liczby latarni lub obniżenie natężenia ich światła. No i jak tu nie nazywać LUX-ów szklanym złotem?

Przed nami zima. Jak zachowują się LUX-y przy kontakcie z pługiem odśnieżnym?

Uspokajam, żaden pług śnieżny im niestraszny. Nie wymagają także konserwacji. Można je stosować zarówno na nawierzchniach betonowych, jak i asfaltowych. Posiadają certyfikaty
CE EN 1463-1 oraz CE EN 1463-2.

Nasuwa się więc pytanie: skoro zalet szklanych punktowych elementów odblaskowych jest tak wiele, dlaczego w większości wybierane są te z tworzywa sztucznego?

Powodów jest wiele. Przede wszystkim zbyt niska jeszcze świadomość w branży. Ten sam proces przeszliśmy już w Holandii i Belgii. Niestety, sprawy nie ułatwiają producenci niskiej jakości szklanych punktowych elementów odblaskowych, które są tańsze i prostsze w montażu – szybko jednak wykruszają się z drogi lub są miażdżone przez przejeżdżające samochody. Tymczasem nasz produkt, aby spełniał swoją rolę i był trwały, musi zostać zamontowany za pomocą specjalistycznej maszyny i przy użyciu wysokiej jakości kleju dwuskładnikowego. Co ważne, nigdy nie używamy do tego masy bitumicznej. Jeśli przestrzega się wszystkich tych zasad, szklane punktowe elementy odblaskowe mogą służyć latami. I mają szansę zrewolucjonizować polski rynek.

Zapytam przewrotnie, dlaczego właśnie firma Van Wylick powinna być naszym partnerem inwestycyjnym?

Odpowiedź jest prosta: mamy najlepszej jakości produkt na rynku światowym. Jestem twórcą maszyny, która umożliwia montaż nawet 800 sztuk elementów w jeden dzień, oczywiście w zależności od warunków pogodowych. To zawrotne tempo. Wiemy też, jak wysokim kosztem społecznym są zatory na drogach spowodowane remontami – dzięki naszej firmie można je ograniczyć do minimum. Specjalizujemy się zarówno w produkcji, jak i w montażu szklanych elementów odblaskowych, bardzo dużą wagę przywiązujemy również do obsługi każdego klienta – dzięki temu odnieśliśmy sukces w Holandii i mamy nadzieję kontynuować go także w Polsce.

Jakie działania podejmuje Pańska firma, by wejść na polski rynek?

Podstawą jest oczywiście komunikacja. Zatrudniliśmy w naszej firmie osobę posługującą się pięknym, ale jakże trudnym językiem polskim – odpowiada ona za rozszerzenie naszych kontaktów. Ponadto uczestniczymy w konferencjach organizowanych przez Polski Kongresowej Drogowy. Zarówno same produkty, jak i maszyna do ich montażu, zostały przyjęte w branży z wielkim zainteresowaniem. Przeprowadziliśmy też projekt pilotażowy w Chorzowie, który został pozytywnie oceniony i przez rządzących, i przez pracowników.

Dziękuję za rozmowę. 

 

Dodatkowe informacje:

Monika Tomala
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.wylick.pl

poniedziałek, 23 maj 2016 10:40

Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Napisane przez
Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Kruszywo przeznaczone do warstw ścieralnych nawierzchni drogowych powinno cechować się kilkoma właściwościami. Podstawowe wymagania dotyczą odporności na rozdrabnianie (LA), trwałości (mrozoodporność), przyczepności do bitumów oraz odporności na polerowanie (PSV). Dodatkowo od kruszyw używanych do budowy nawierzchni jasnych lub rozjaśnianych wymaga się odpowiedniej barwy (wskaźnik luminancji), która ma być jednym z czynników gwarantujących bezpieczeństwo w warunkach ograniczonego oświetlenia lub występowania wilgoci i opadów.
Zgodnie z zaleceniami jasne kruszywa należy stosować w miejscach szczególnie niebezpiecznych (przejścia dla pieszych, skrzyżowania, tunele).

poniedziałek, 23 maj 2016 10:38

Wyścig z czasem

Napisane przez
Wyścig z czasem

Z podajnikami samobieżnymi w Polsce jest jak z yeti: wielu o nich słyszało, ale tak naprawdę mało kto je widział.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:24

WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Napisane przez
WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Pierwsze próby zastosowania mieszanek na ciepło miały miejsce w 1995 r., a w latach 1997–1999 pojawiły się pierwsze nawierzchnie wykonane w technologii WAM Foam. Z początkiem XXI w. technologia zadebiutowała w Niemczech i we Francji, największe powodzenie zdobyła jednak w Stanach Zjednoczonych. Od 2004 r. udział mieszanek na ciepło wzrósł tam do ponad 30 proc. Polska także nie pozostaje w tyle i coraz więcej odcinków dróg buduje w tej technologii.

Asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA

Kilkuletnie prace badawcze Działu Technologii, Badań i Rozwoju spółki ORLEN Asfalt nad opracowaniem i wdrożeniem do produkcji nowej grupy lepiszczy – asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami – zakończyły się w 2013 r. wykonaniem odcinka doświadczalnego. Był to pierwszy odcinek tego typu nawierzchni w Polsce i piąty w Europie.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:04

Nowości w technologii slurry seal

Napisane przez
Nowości w technologii slurry seal

W dniach 2–4 marca br. w Hotelu Jaskółka w Ustroniu odbyła się XIV Konferencja „Emulsje asfaltowe w drogownictwie”. Jak co roku zgromadziła ona producentów emulsji asfaltowych oraz wykonawców technologii emulsyjnych z Polski, Niemiec i Francji.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:01

O Mobilnym Systemie Oceny Stanu Nawierzchni

Napisane przez
O Mobilnym Systemie Oceny Stanu Nawierzchni

O bezpieczeństwie ruchu drogowego decyduje wiele czynników: odpowiednia geometria dróg, urządzenia BRD, prawidłowe połączenie ruchu pojazdów mechanicznych, pieszych i rowerzystów, wreszcie jakość infrastruktury drogowej, a zwłaszcza stan nawierzchni.

Mieszanki mineralno-asfaltowe z perspektywy inżynierii wartości

Inżynieria wartości określana jest jako proces analizowania funkcji danego produktu w celu poszukiwania alternatywnych rozwiązań oraz eliminacji zbędnych kosztów przy równoczesnej poprawie jakości i funkcjonalności tego produktu[1]. Chcąc zastosować zasady inżynierii wartości w praktyce podczas projektowania oraz budowy nawierzchni asfaltowych, należy odejść od dotychczasowych metod i przyzwyczajeń i otworzyć się na poszukiwanie rozwiązań innowacyjnych i niestandardowych.

czwartek, 10 grudzień 2015 00:00

Gruntowne wzmocnienie

Napisane przez
Gruntowne wzmocnienie

Często się zdarza, że nośność podłoża gruntowego nie jest wystarczająca i wymaga wzmocnienia. Czasami warunki gruntowe nie pozwalają nawet na wjazd ciężkiego sprzętu na plac budowy. Trzeba wówczas doprowadzić grunt do wymaganej nośności, a jednym ze sposobów na to jest zastosowanie nowoczesnych spoiw hydraulicznych.

poniedziałek, 22 grudzień 2014 00:00

O „zielonej chemii” i nie tylko

Napisane przez
Zbiorniki magazynowe surowców i produktów

Z Markiem Marcińskim, prezesem zarządu ICSO Chemical Production Sp. z o.o. rozmawia, Anna Krawczyk.

Logowanie