InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 25 wrzesień 2017 06:00

Kłopotliwy dochód z inwestycji unijnych

Napisane przez
Kłopotliwy dochód z inwestycji unijnych

Przez ostatnie 13 lat nieustannie staramy się, aby nasza infrastruktura drogowa ulegała sukcesywnej poprawie, dlatego chcemy jak najlepiej wykorzystać dostępne środki unijne na budowę nowych dróg oraz przebudowę starych i wysłużonych. Mamy jak najlepsze intencje, aby usprawnić układ komunikacyjny, który nie był modernizowany od lat 80. ubiegłego wieku. Często jednak w ferworze walki o pozyskanie funduszy zapominamy, że nasze projekty mogą generować dochód…

poniedziałek, 03 kwiecień 2017 20:15

Ku wyższym standardom na drodze

Napisane przez
Ku wyższym standardom na drodze

O wizji, filozofii budowy regionalnej sieci drogowej, a także o wymaganiach technicznych i innowacjach w transporcie ze ZBIGNIEWEM TABOREM, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, rozmawia Anna Krawczyk.

poniedziałek, 23 maj 2016 11:00

Budujemy drogi, które będą służyć pokoleniom

Napisane przez
Budujemy drogi, które będą służyć pokoleniom

Z JACKIEM BOJAROWICZEM, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, o inwestycjach, zarządzaniu ryzykiem
oraz relacjach w branży rozmawiają Anna Krawczyk i Jarosław Zaradkiewicz.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:47

Ryzykowne dokumenty

Napisane przez
Ryzykowne dokumenty

Największe ryzyko w działalności biur projektowych realizujących zlecenie w formule „zaprojektuj i wybuduj” wcale nie wiąże się z projektowaniem. Zdecydowanie bardziej stresogenna jest zależność od działań urzędników i ekologów, którzy potrafią zburzyć każdy harmonogram prac.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:43

Kubełek optymizmu

Napisane przez
Kubełek optymizmu

W kwietniu minęła 30. rocznica wybuchu w elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Byłam wówczas w pierwszej klasie. Jak wszystkie inne dzieci czekałam długo po zakończeniu lekcji, żeby przyjąć płyn Lugola. Miał okropny smak. Ale nie to najbardziej zapamiętałam z tego dnia. Przy drzwiach gabinetu lekarskiego na krzesełku siedziała pani dyrektor. Po wyjściu każdego dziecka prosiła: uśmiechnij się do mnie. To wystarczało, by gorycz minęła, a dobry humor powrócił. Jak to jest, że w towarzystwie niektórych czujemy się dobrze, a w obecności innych wręcz przeciwnie?

poniedziałek, 23 maj 2016 10:40

Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Napisane przez
Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Kruszywo przeznaczone do warstw ścieralnych nawierzchni drogowych powinno cechować się kilkoma właściwościami. Podstawowe wymagania dotyczą odporności na rozdrabnianie (LA), trwałości (mrozoodporność), przyczepności do bitumów oraz odporności na polerowanie (PSV). Dodatkowo od kruszyw używanych do budowy nawierzchni jasnych lub rozjaśnianych wymaga się odpowiedniej barwy (wskaźnik luminancji), która ma być jednym z czynników gwarantujących bezpieczeństwo w warunkach ograniczonego oświetlenia lub występowania wilgoci i opadów.
Zgodnie z zaleceniami jasne kruszywa należy stosować w miejscach szczególnie niebezpiecznych (przejścia dla pieszych, skrzyżowania, tunele).

poniedziałek, 23 maj 2016 10:38

Wyścig z czasem

Napisane przez
Wyścig z czasem

Z podajnikami samobieżnymi w Polsce jest jak z yeti: wielu o nich słyszało, ale tak naprawdę mało kto je widział.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:24

WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Napisane przez
WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Pierwsze próby zastosowania mieszanek na ciepło miały miejsce w 1995 r., a w latach 1997–1999 pojawiły się pierwsze nawierzchnie wykonane w technologii WAM Foam. Z początkiem XXI w. technologia zadebiutowała w Niemczech i we Francji, największe powodzenie zdobyła jednak w Stanach Zjednoczonych. Od 2004 r. udział mieszanek na ciepło wzrósł tam do ponad 30 proc. Polska także nie pozostaje w tyle i coraz więcej odcinków dróg buduje w tej technologii.

Asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA

Kilkuletnie prace badawcze Działu Technologii, Badań i Rozwoju spółki ORLEN Asfalt nad opracowaniem i wdrożeniem do produkcji nowej grupy lepiszczy – asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami – zakończyły się w 2013 r. wykonaniem odcinka doświadczalnego. Był to pierwszy odcinek tego typu nawierzchni w Polsce i piąty w Europie.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:04

Nowości w technologii slurry seal

Napisane przez
Nowości w technologii slurry seal

W dniach 2–4 marca br. w Hotelu Jaskółka w Ustroniu odbyła się XIV Konferencja „Emulsje asfaltowe w drogownictwie”. Jak co roku zgromadziła ona producentów emulsji asfaltowych oraz wykonawców technologii emulsyjnych z Polski, Niemiec i Francji.

Strona 3 z 4

Logowanie