InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 23 maj 2016 09:59

ITS = nowoczesne rozwiązania

Napisane przez
ITS = nowoczesne rozwiązania

Z MARKIEM LITWINEM, prezesem zarządu Stworzyszenia ITS Polska rozmawia Anna Krawczyk.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:01

O Mobilnym Systemie Oceny Stanu Nawierzchni

Napisane przez
O Mobilnym Systemie Oceny Stanu Nawierzchni

O bezpieczeństwie ruchu drogowego decyduje wiele czynników: odpowiednia geometria dróg, urządzenia BRD, prawidłowe połączenie ruchu pojazdów mechanicznych, pieszych i rowerzystów, wreszcie jakość infrastruktury drogowej, a zwłaszcza stan nawierzchni.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:04

Nowości w technologii slurry seal

Napisane przez
Nowości w technologii slurry seal

W dniach 2–4 marca br. w Hotelu Jaskółka w Ustroniu odbyła się XIV Konferencja „Emulsje asfaltowe w drogownictwie”. Jak co roku zgromadziła ona producentów emulsji asfaltowych oraz wykonawców technologii emulsyjnych z Polski, Niemiec i Francji.

Asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA

Kilkuletnie prace badawcze Działu Technologii, Badań i Rozwoju spółki ORLEN Asfalt nad opracowaniem i wdrożeniem do produkcji nowej grupy lepiszczy – asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami – zakończyły się w 2013 r. wykonaniem odcinka doświadczalnego. Był to pierwszy odcinek tego typu nawierzchni w Polsce i piąty w Europie.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:24

WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Napisane przez
WMA – lepiszcze na miarę potrzeb

Pierwsze próby zastosowania mieszanek na ciepło miały miejsce w 1995 r., a w latach 1997–1999 pojawiły się pierwsze nawierzchnie wykonane w technologii WAM Foam. Z początkiem XXI w. technologia zadebiutowała w Niemczech i we Francji, największe powodzenie zdobyła jednak w Stanach Zjednoczonych. Od 2004 r. udział mieszanek na ciepło wzrósł tam do ponad 30 proc. Polska także nie pozostaje w tyle i coraz więcej odcinków dróg buduje w tej technologii.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:38

Wyścig z czasem

Napisane przez
Wyścig z czasem

Z podajnikami samobieżnymi w Polsce jest jak z yeti: wielu o nich słyszało, ale tak naprawdę mało kto je widział.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:40

Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Napisane przez
Kruszywa do warstw ścieralnych nawierzchni

Kruszywo przeznaczone do warstw ścieralnych nawierzchni drogowych powinno cechować się kilkoma właściwościami. Podstawowe wymagania dotyczą odporności na rozdrabnianie (LA), trwałości (mrozoodporność), przyczepności do bitumów oraz odporności na polerowanie (PSV). Dodatkowo od kruszyw używanych do budowy nawierzchni jasnych lub rozjaśnianych wymaga się odpowiedniej barwy (wskaźnik luminancji), która ma być jednym z czynników gwarantujących bezpieczeństwo w warunkach ograniczonego oświetlenia lub występowania wilgoci i opadów.
Zgodnie z zaleceniami jasne kruszywa należy stosować w miejscach szczególnie niebezpiecznych (przejścia dla pieszych, skrzyżowania, tunele).

poniedziałek, 23 maj 2016 10:43

Kubełek optymizmu

Napisane przez
Kubełek optymizmu

W kwietniu minęła 30. rocznica wybuchu w elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Byłam wówczas w pierwszej klasie. Jak wszystkie inne dzieci czekałam długo po zakończeniu lekcji, żeby przyjąć płyn Lugola. Miał okropny smak. Ale nie to najbardziej zapamiętałam z tego dnia. Przy drzwiach gabinetu lekarskiego na krzesełku siedziała pani dyrektor. Po wyjściu każdego dziecka prosiła: uśmiechnij się do mnie. To wystarczało, by gorycz minęła, a dobry humor powrócił. Jak to jest, że w towarzystwie niektórych czujemy się dobrze, a w obecności innych wręcz przeciwnie?

poniedziałek, 23 maj 2016 10:47

Ryzykowne dokumenty

Napisane przez
Ryzykowne dokumenty

Największe ryzyko w działalności biur projektowych realizujących zlecenie w formule „zaprojektuj i wybuduj” wcale nie wiąże się z projektowaniem. Zdecydowanie bardziej stresogenna jest zależność od działań urzędników i ekologów, którzy potrafią zburzyć każdy harmonogram prac.

poniedziałek, 23 maj 2016 10:50

Czas na konkrety

Napisane przez
Czas na konkrety

Choć na świecie system „zaprojektuj i wybuduj” jest bardzo popularny, w Polsce na szeroką skalę zaczął być stosowany dopiero w poprzedniej perspektywie budżetowej UE. Obecnie zarówno inwestycje drogowe, jak i kolejowe realizowane są w tej formule. Ma ona tyluż zwolenników, ilu przeciwników. Obie frakcje są jednak zgodne, że nieprzewidziane okoliczności mogą wystąpić podczas realizacji każdego przedsięwzięcia budowlanego. Rzecz w tym, by umieć zarządzać ryzykiem.

Strona 2 z 3

Logowanie