Na realizację inwestycji w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w ciągu najbliższych 10 lat rząd przeznaczy 36 mld złotych. W tej chwili ustawa jest w trakcie nowelizacji. Jest to więc doskonały moment, aby podjąć dyskusję nad kierunkami rozwoju programu budowy dróg dla samorządowców. 3 listopada firmy ORLEN Asfalt i Inframedia zorganizowały czwartą edycję konferencji „Inżynieria wartości w praktyce”. Tematem przewodnim był FDS a innowacje.
Polska może skorzystać na migracji pracowników z Azji, ale do tego potrzeba odpowiedniej polityki rządu, zrozumienia różnic kulturowych i zmiany mentalności. O problemach z otwieraniem się polskiego rynku pracy na kraje azjatyckie mówi Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska–Azja, wicepremier i minister gospodarki w latach 2012–2015, w rozmowie z Anną Krawczyk.
Polska może skorzystać na migracji pracowników z Azji, ale do tego potrzeba odpowiedniej polityki rządu, zrozumienia różnic kulturowych i zmiany mentalności. O problemach z otwieraniem się polskiego rynku pracy na kraje azjatyckie mówi Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska–Azja, wicepremier i minister gospodarki w latach 2012–2015, w rozmowie z Anną Krawczyk.
Izba Przemysłowo-Handlowa Polska–Azja istnieje od 2016 r., a więc to dość młoda organizacja. Na jakiej koncepcji opiera się jej działalność?
Izba ma formułę związku pracodawców i liczy ponad 60 firm, które są zainteresowane współpracą z partnerami biznesowymi na rynku wschodnim. Od początku przyjęliśmy założenie, że istnieje niewykorzystany potencjał w diasporach narodowych, które żyją w Polsce. Mam na myśli diaspory Chińczyków, Wietnamczyków, Arabów, Hindusów itd.
Polska gospodarka w fazie odbudowywania swojej konkurencyjności na świecie zdobyła dobrą pozycję w kontaktach handlowych z krajami Unii Europejskiej i wypracowała nadwyżkę handlową. Natomiast w obrocie z krajami azjatyckimi mamy deficyt.
W ramach budowy obwodnicy Ostródy, ostatniego fragmentu trasy ekspresowej na terenie olsztyńskiego oddziału GDDKiA, powstał obiekt, którego rozmiary pobiły europejskie rekordy. Most typu extradosed – będący skrzyżowaniem mostów podwieszanego i belkowego sprężonego – znajduje się na DK 16. Jego najwyższy punkt wznosi się prawie 40 m nad ziemią.
Ta rzadko spotykana w Polsce konstrukcja jest częścią inwestycji polegającej na budowie dwóch odcinków dróg o łącznej długości 18,4 km, z czego 9,7 km znajduje się w ciągu trasy ekspresowej S7, a 8,7 km – w ciągu DK 16. W ramach przedsięwzięcia realizowanego przez GDDKiA powstało wiele unikalnych obiektów, w tym dziewięć wiaduktów drogowych, pięć mostów, przejście dla pieszych pod drogą S7, a także ekodukty – zielone przejścia dla zwierząt. Wśród tych obiektów wyróżnia się najdłuższy, czteroprzęsłowy most typu extradosed nad głęboką doliną polodowcową, przez którą płynie rzeka Ornowska Struga.
O korzyściach związanych ze stosowaniem procedury „projektuj i buduj” przy realizacji dużych inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej i zaletach zlecania prac doświadczonym zespołom, których wiedza wykracza poza standardy projektowania, w rozmowie z redakcją „Infrastruktury” opowiada MARCIN NAROŻNIK, dyrektor techniczny w spółce
LH Engineering, będącej częścią Lafarge w Polsce.
W ramach wspólnego przedsięwzięcia pod nazwą Rozwój Innowacji Drogowych – organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – realizowany jest projekt dotyczący prognozowania ruchu drogowego z uwzględnieniem innych środków transportu. Ma on szansę zrewolucjonizować metodykę modelowania podróży i nie tylko.
Zarządcy i operatorzy oraz przedsiębiorstwa zajmujące się oczyszczaniem i utrzymaniem dróg na bieżąco doskonalą metody pracy. Zapewnienie bezpiecznego i sprawnego ruchu samochodowego zależy przede wszystkim od zaangażowania wykwalifikowanego personelu i nowoczesnych maszyn. Jednak równie istotne jest wykorzystanie inteligentnych systemów sterowania, monitorowania i zarządzania informacją.