sobota, 15 grudzień 2018 00:00

Rekord na skalę europejską Wyróżniony

Napisane przez  Rafał Wilgusiak
Rekord na skalę europejską GDDKiA

W ramach budowy obwodnicy Ostródy, ostatniego fragmentu trasy ekspresowej na terenie olsztyńskiego oddziału GDDKiA, powstał obiekt, którego rozmiary pobiły europejskie rekordy. Most typu extradosed – będący skrzyżowaniem mostów podwieszanego i belkowego sprężonego – znajduje się na DK 16. Jego najwyższy punkt wznosi się prawie 40 m nad ziemią.

Ta rzadko spotykana w Polsce konstrukcja jest częścią inwestycji polegającej na budowie dwóch odcinków dróg o łącznej długości 18,4 km, z czego 9,7 km znajduje się w ciągu trasy ekspresowej S7, a 8,7 km – w ciągu DK 16. W ramach przedsięwzięcia realizowanego przez GDDKiA powstało wiele unikalnych obiektów, w tym dziewięć wiaduktów drogowych, pięć mostów, przejście dla pieszych pod drogą S7, a także ekodukty – zielone przejścia dla zwierząt. Wśród tych obiektów wyróżnia się najdłuższy, czteroprzęsłowy most typu extradosed nad głęboką doliną polodowcową, przez którą płynie rzeka Ornowska Struga.

WYJĄTKOWY OBIEKT POŚRÓD DZIEWICZEGO TERENU

Podczas budowy obwodnicy Ostródy firma Budimex – główny wykonawca robót – zoptymalizowała rozwiązania konstrukcyjne, aby je dostosować do trudnych warunków terenowych. Obwodnica przebiega przez miejscowości Ornowo, Kajkowo i Górka, a tym samym przecina zróżnicowany wysokościowo krajobraz występujący w pobliżu jezior Morliny, Kajkowo oraz Sement Mały.

– Teren w tym rejonie jest pofałdowany i leży na bagnach. Trzeba było zastosować palowanie na głębokość kilkunastu metrów. Dodatkowo realizowano prace na dużych wysokościach – mówi Piotr Wawrzycki, dyrektor kontraktu z firmy Budimex.

Te trudności towarzyszyły przede wszystkim budowie mostu nad Ornowską Strugą.

– Z uwagi na ukształtowanie terenu, czyli głęboką dolinę, zastosowano tzw. betonowanie nawisowe. Wykorzystano sześć wózków, które przemieszczały się na linach umocowanych nad konstrukcją. Wózki zostały specjalnie wykonane i dostosowane na potrzeby budowy tego obiektu. Stabilizację wózków zapewniło doprężenie ustroju nośnego do podpór tymczasowych, żelbetowych, usytuowanych asymetrycznie w stosunku do filarów głównych – tłumaczy Wawrzycki.

Tą metodą pod Ostródą zbudowano dwa najdłuższe w Europie przęsła mostu typu extradosed – mające prawie po 206 m. Cały obiekt składa się z czterech tego rodzaju elementów (pozostałe dwa przęsła mają długość 132,5 m każde) i liczy łącznie 677 m.

– Najwyższy punkt to środkowa podpora. Razem z pylonem wznosi się około 60 m nad poziomem terenu. Do jej budowy wykorzystano około 500 km lin podtrzymujących konstrukcję – podkreśla Wawrzycki.
Do tej pory w Polsce wybudowano jedynie dziewięć obiektów o rozpiętości przęsła 200 m lub więcej. Rekordzistą w kategorii extradosed był most nad Wisłą w Kwidzynie, wybudowany w latach 2010–2013, również przez Budimex.

WYSOKIE WYMAGANIA JAKOŚCIOWE

To jednak niejedyna budowla zasługująca na uwagę. Drugi co do wielkości most na obwodnicy Ostródy, łukowy obiekt nad Drwęcą i jej doliną, jest niewiele krótszy – liczy 561 m.

Do jego realizacji wykorzystano rusztowania stacjonarne przestawne. Wynikało to z braku możliwości zastosowania nasuwania podłużnego z uwagi na skomplikowaną geometrię konstrukcji. Warto podkreślić znaczną szerokość pomostu – 19,2 m.
Zaprojektowano go jako skrzynkowy, jednokomorowy, z betonu wysokowartościowego oraz z wykorzystaniem wsporników 4,5–5,5 m. Ze względu na duży wysięg wsporników płyta została sprężona kablami wewnętrznie, podłużnie oraz poprzecznie.

Kolejny most, również łukowy, o długości 343 m, powstał nad Kanałem Pauzeńskim. Tyle samo liczy sześcioprzęsłowy most żelbetowy nad Jeziorem Pauzeńskim. Z kolei przeprawa nad akwenem znajdującym się na terenie ogródków działkowych „Nenufar” ma 108 m.

Prace związane z budową mostów na obwodnicy Ostródy realizowało aż 40 firm podwykonawczych, 17 dostawców materiałów i sprzętu oraz 75 usługodawców. Średnio dziennie roboty mostowe wykonywało 400 pracowników.

W skład konsorcjum prowadzącego inwestycję wchodziła firma Lafarge Polska – producent i dostawca cementu oraz betonu.
Sporym wyzwaniem była mieszanka betonowa C60/75 S4 na kruszywie bazaltowym.

– Miesiące przygotowań, planów, koordynacji oraz prób na budowie pokazały nam, z jak trudnym zadaniem się zmierzyliśmy. Betonowania odbywały się w dzień i w nocy, na wysokości kilkunastu metrów. Beton był podawany pompą w dopasowanym tempie. Na potrzeby tego projektu powstał oddzielny plan zapewnienia jakości, w którym uwzględniono każdy szczegół procesu dostaw surowców, produkcji, transportu i aplikacji – wylicza Adam Kaczmar, kierownik projektu z Lafarge Polska.

– Na każdym etapie liczyły się: odpowiednie przygotowanie ludzi i sprzętu oraz koordynacja w czasie – podsumowuje Kaczmar.

Nad jakością realizacji czuwały trzy laboratoria drogowe inwestora. Badania kontrolne przeprowadzały laboratoria GDDKiA w Olsztynie, Gdańsku i Bydgoszczy.

WZROST BEZPIECZEŃSTWA I PŁYNNY RUCH SAMOCHODÓW

Skala przedsięwzięcia (dwa obiekty o rozpiętości przęsła 200 m lub więcej), skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne, niesprzyjające ukształtowanie terenu oraz krótki termin wykonania prac sprawiły, że budowa mostów na obwodnicy Ostródy stanowiła największy pod względem wartości robót tego typu kontrakt w historii firmy Budimex. Wartość robót sięgnęła około 500 mln zł.

Również dla Lafarge projekt obwodnicy Ostródy był najtrudniejszym zadaniem w ostatnich latach: Wymagał zaangażowania wielu naszych specjalistów. Jednocześnie, ze względu na wielość zastosowanych rozwiązań technologicznych, był najciekawszym projektem – wskazuje Kaczmar. Koszt całej inwestycji wyniósł 1,3 mld zł.

Korzyści z budowy obwodnicy odczują nie tylko kierowcy, lecz także mieszkańcy Ostródy. Dzięki nowej drodze znaczna część ruchu tranzytowego zostanie wyprowadzona poza miasto.

Realizowana w okolicach Ostródy inwestycja jest jednym z kilku kontraktów na budowę drogi ekspresowej S7 w województwie warmińsko-mazurskim. Ich zakończenie pozwoli na domknięcie sieci dróg ekspresowych i autostrad – podstawowej sieci drogowej kraju – oraz usprawni połączenie pomiędzy Trójmiastem a Warszawą.

– Ukończenie tych prac przyniesie poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dwujezdniowa droga przyczyni się do wyeliminowania nieprawidłowych manewrów wyprzedzania i zwiększy swobodę ruchu – podkreśla Mirosław Nicewicz, dyrektor Oddziału GDDKiA w Olsztynie.

W województwie warmińsko-mazurskim powstało już około 140 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S7. Przebiega ona w zachodniej części regionu i omija m.in. Elbląg, Pasłęk, Ostródę, Olsztynek i Nidzicę. Dzięki temu zapewnia płynną i komfortową komunikację między aglomeracjami Trójmiasta i Warszawy. Czas podróży między Elblągiem a stolicą skrócił się o około 40 minut.

Ostatnio zmieniany środa, 23 styczeń 2019 12:03

Logowanie