InfrastrukturaMiesięcznik

wtorek, 01 maj 2018 00:00

Zachęcić do pracy

Napisane przez  Dorota Hechner

Strony artykułu

Jak wynika z tegorocznych badań Hays Poland, znaczny odsetek firm doświadcza niedoboru odpowiednich kandydatów do pracy i mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu personelu. Jednocześnie zdecydowana większość organizacji dąży do jak najlepszego wykorzystania dobrej sytuacji ekonomicznej oraz koniunktury na rynku, aby zwiększyć zatrudnienie i rozbudować strukturę biznesu.

W związku z niewystarczającą dostępnością odpowiednich kandydatów, dysponujących określonymi kompetencjami i umiejętnościami, firmy coraz silniej rywalizują o pracowników. Oznacza to konieczność zaproponowania nie tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, lecz także pakietu odpowiednich świadczeń pozapłacowych. Obecnie pracodawcy są poniekąd zmuszeni do zapewnienia atrakcyjnych benefitów, ponieważ – zaraz po wynagrodzeniu – są one zarówno czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy, jak i istotnym narzędziem w procesie budowania lojalności wobec firmy i zmniejszania rotacji pracowników.

Coraz wyższe wymagania

Zdecydowana większość firm oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Ponad połowa pracodawców zawiera w swojej ofercie imprezy i wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, z których pracownicy mogą korzystać również w czasie prywatnym (telefon, laptop). Rosnącą popularnością cieszą się ubezpieczenie na życie, dofinansowanie dodatkowej edukacji oraz możliwość pracy elastycznej. Część z tych benefitów to odpowiedź na najczęstsze oczekiwania zatrudnionych, co sprawia, że często są one traktowane jak naturalna część wynagrodzenia. Dlatego też nowoczesne i przygotowane z myślą o konkretnych pracownikach bonusy są coraz istotniejsze w strategii employer brandingowej firm, a te prześcigają się w kreatywności.

Niestety, oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają na potrzeby pracowników. Dla zatrudnionych największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna, lecz w rozszerzonym pakiecie, oraz możliwość pracy elastycznej. Specjaliści wyróżniają pracodawców, którzy tworzą w miejscu pracy nieoczywiste przestrzenie – kawiarnie dla pracowników, sale do drzemki i relaksu – oraz dopuszczają możliwość zabrania psa do pracy. Coraz więcej osób chwali firmy, w których siedzibach pojawiają się siłownie, żłobki i przedszkola.

Pytania o świadczenia dodatkowe stały się standardem w procesach rekrutacyjnych. Najciekawsze benefity, o których rozmawialiśmy z klientami i kandydatami, to możliwość skorzystania z luksusowego, firmowego auta przez tydzień – niezależnie od zajmowanego stanowiska, sfinansowanie cateringu dietetycznego dla pracowników, pełna opieka medyczna i stomatologiczna dla pracownika oraz jego rodziny, wspólne zespołowe wędkowanie, żłobek lub przedszkole w firmie oraz dopłata do internetu w miejscu zamieszkania.

Życie prywatne w pracy

Trendem, który znajduje odzwierciedlenie w ofercie świadczeń pozapłacowych, jest również koncentracja firm na zdrowiu i dobrym samopoczuciu pracowników. Wspieranie dobrych nawyków leży w interesie pracodawców, ponieważ przekłada się na lepsze samopoczucie i stan zdrowia kadry oraz zmniejszenie absencji chorobowych. Dlatego też pracodawcy coraz częściej oferują nie tylko regularne dostawy świeżych owoców i warzyw, lecz także sałatki, wyciskane soki, koktajle oraz zbilansowane posiłki.

Obok kwestii związanych z odżywianiem, firmy stawiają też na inne obszary związane z tzw. well-being. W pakietach benefitów znajdują się bezpłatne masaże i ćwiczenia w miejscu pracy, konsultacje dietetyka, szkolenia z ergonomii oraz redukcji stresu. Obok zdrowych nawyków żywieniowych pracodawcy zwracają uwagę na kondycję fizyczną. Karty sportowe to jeden z najczęściej oferowanych benefitów, ale oprócz nich firmy organizują bądź sponsorują drużyny piłkarskie, wyjścia na basen, opłacają udział w maratonach bądź sprzęt do wspinaczki.


Poprzednia Następna »

Ostatnio zmieniany czwartek, 24 styczeń 2019 19:10

Logowanie