InfrastrukturaMiesięcznik

wtorek, 01 maj 2018 00:00

Drugie życie nawierzchni

Napisane przez  Michał Rogoziński

Strony artykułu

W ramach przedsięwzięcia RID (Rozwój Innowacji Drogowych) – powstałego w wyniku porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – realizowany będzie projekt dotyczący wykorzystania materiałów z recyklingu do budowy i remontów dróg. Dzięki temu będą mogły zostać wprowadzone nowoczesne rozwiązania, uwzględniające wymogi ochrony środowiska.

Projekt o numerze RID-I/6 zakłada wtórne zastosowanie materiałów z recyklingu nawierzchni asfaltowych i betonowych. Konieczne jest ustalenie warunków odzyskiwania destruktu asfaltowego, jego gromadzenia i przetwarzania w granulat asfaltowy oraz przygotowanie wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych do zagospodarowania tego granulatu.

Projekt uwzględnia także wykorzystanie przemysłowych materiałów odpadowych, takich jak: pokrycia dachowe z papy asfaltowej, żużle różnego pochodzenia, łupek węglowy, odpady szklane, a nawet zużyte opony samochodowe i odpady z tworzyw sztucznych.

Nad jego realizacją czuwa kilka podmiotów: Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Gdańska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Katedra Inżynierii Drogowej), Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Świętokrzyska, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy oraz Instytut Nowych Syntez Chemicznych i Instytut Technologii Bezpieczeństwa „MORATEX“.

– Problem recyklingu nawierzchni asfaltowych jest niezwykle istotny, ponieważ w ciągu najbliższych kilku lat należy się spodziewać większej liczby remontów na drogach krajowych, których stan ulegnie pogorszeniu z powodu wieku. Destrukt asfaltowy można wykorzystać. Ten proces z przyczyn ekonomicznych staje się wręcz koniecznością, a przy tym umożliwia powtórne użycie wartościowych surowców nieodnawialnych, czyli asfaltu i kruszywa. Niezbędne jest jednak uzyskanie mieszanki mineralno-asfaltowej oraz warstwy o odpowiednich właściwościach, które zapewnią trwałość nawierzchni – tłumaczy dr inż. Wojciech Bańkowski, p.o. kierownika Zakładu Technologii Nawierzchni Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Obecnie znane są różne metody recyklingu nawierzchni asfaltowych – na zimno (mieszanki cementowo-emulsyjne, asfalt spieniony) oraz na gorąco. W związku z możliwościami i przyszłością recyklingu założeniem projektu jest doskonalenie technologii wtórnego wykorzystania materiałów ze zużytych nawierzchni, m.in. poprzez istotne zwiększenie ich udziału w inwestycjach, co ostatecznie przyczyni się do redukcji kosztów budowy oraz do ochrony środowiska naturalnego.

Odpady w roli głównej

Projekt zakłada osiągnięcie kilku celów. Pierwszym z nich jest opracowanie wszechstronnej technologii i warunków wtórnego stosowania materiałów uzyskanych z rozbiórki nawierzchni drogowych asfaltowych lub betonowych. Drugi dotyczy opracowania technologii i metod wykorzystania materiałów odpadowych z przemysłu chemicznego, włókienniczego, górnictwa oraz hutnictwa. Do tego dochodzą cele pośrednie w poszczególnych zadaniach.


Poprzednia Następna »

Ostatnio zmieniany czwartek, 24 styczeń 2019 19:11

Logowanie