InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 23 maj 2016 09:59

ITS = nowoczesne rozwiązania Wyróżniony

Napisane przez 

Z MARKIEM LITWINEM, prezesem zarządu Stworzyszenia ITS Polska rozmawia Anna Krawczyk.

Przed nami kolejny już IX Polski Kongres ITS. Co się przez te lata zmieniło w ITS Polska?
Na przestrzeni 9 lat zaszły duże zmiany. Gdy zakładaliśmy Stowarzyszenie samo pojęcie ITS nie było do końca identyfikowane w szczególności wśród decydentów wdrożeń. W początkowej fazie działania naszym zadaniem było doinformowanie środowiska transportowego, czym jest inteligentny transport i jakie są korzyści jego stosowania. Staraliśmy się równolegle wpłynąć na decyzje rządu w zakresie przygotowania programu i środków na wdrażanie ITS. Odnieśliśmy sukces, który przyniósł znaczne kwoty w latach 2007–2013 na wdrażanie ITS głównie w miastach, ale nie tylko.
Dzisiaj nie musimy już nikomu tłumaczyć, czym są systemy ITS i że warto w nie inwestować.

Na czym więc obecnie koncentrujecie się Państwo?
Nasze zadania skupiają się dzisiaj na wsparciu sektora publicznego w tym, jak planować, jak zamawiać i jak budować zintegrowane systemy inteligentnego transportu. Pracujemy nad standaryzacją rynku w Polsce w tym zakresie, działając równolegle na arenie międzynarodowej. Wspomagamy prace rządu i parlamentu, m.in. konsultując ustawy. To dzięki inicjatywie ITS Polska w 2013 r. powstał Parlamentarny Zespół ds. Inteligentnych Systemów Transportowych i Logistycznych. Między innymi dzięki nam pojawił się termin „ITS” w „Ustawie o drogach publicznych”.

Czy Polska nadąża za światowymi trendami, a może je wyznaczamy?
W naszym kraju nastąpił dość gwałtowny rozwój wdrożeń ITS, niosąc ze sobą nowoczesne rozwiązania w miastach, ale również na drogach krajowych i wojewódzkich. Nie zapominajmy także o ITS w systemie transportu kolejowego, wodnego i lotniczego.

Jakie stoją przed nami wyzwania na kolejne lata?
Między innymi konieczność tworzenia własnych rozwiązań. Nasz kraj powinien dążyć w kierunku tworzenia własnych technologii. Wiele się o tym mówi w ostatnich latach. Bez wątpienia stać nas na to. Pamiętajmy, że ten, kto posiada technologie, wygrywa na arenie gospodarczej. Wśród naszych członków mamy już krajowych producentów oryginalnych technologii ITS. Musimy ich wspierać, aby produkty polskie przebiły się na rynki międzynarodowe.

Jesteśmy teraz w ciekawym momencie budowania Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Jak sobie z tym zagadnieniem poradzić, aby nie popełnić błędów?
Według mojej oceny, GDDKiA, która jest odpowiedzialna za rozwój Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na DK, podeszła właściwie do zadania. Zaczęła od wypracowania standardów, najpierw pakietu wstępnych specyfikacji technicznych później architektury systemu. Proces ten był rzetelnie przygotowany, począwszy od stworzenia własnego zespołu i zasobów wiedzy w GDDKiA. Z dumą powiem, że Stowarzyszenie ITS Polska współpracuje z Generalną Dyrekcją w tym zakresie od samego początku, a GDDKiA jest otwarta na współpracę. To, według mnie, właściwy proces przygotowań do projektowania i wdrożenia systemów ITS na drogach krajowych.

Dziękuję za rozmowę.

Logowanie