InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 23 maj 2016 09:41

Inteligentna mobilność Wyróżniony

Napisane przez  Sławomir Konik

Istniejąca od ponad 30 lat hiszpańska firma Alumbrados Viarios S.A. (Aluvisa) od 2014 r. działa także na rynku polskim. Choć staż oddziału jest krótki, może się on już pochwalić realizacją dwóch dużych projektów.
Chodzi o budowę Zintegrowanego Systemu Sterowania Ruchem w Małopolsce oraz o zagospodarowanie w Gliwicach ul. Akademickiej i terenów bezpośrednio przyległych jako publicznej strefy pieszej w części ITS.

Siedziba główna założonej w 1977 r. firmy mieści się w Barcelonie. Poza biurami na terenie Hiszpanii spółka posiada także przedstawicielstwa w Andorze, Chinach, Kolumbii, Maroku, Meksyku, Nikaragui oraz Rumunii.

Zachętą do podjęcia decyzji o ekspansji były sukcesy odniesione na rodzimym rynku. Od ponad 30 lat Aluvisa świadczy usługi na najwyższym poziomie, zdobywając szacunek lokalnych władz. Przykładem jest region Sabadell, gdzie odpowiada za utrzymanie miejskich systemów ruchu i oświetlenia.

Aktualnie przy wdrożeniach i utrzymaniu systemów ITS spółka współpracuje z ponad 50 zarządcami dróg odpowiedzialnymi za kontrolę ruchu oraz systemów oświetlenia ulicznego.
Za sukcesami firmy stoi jej wykwalifikowany personel nagradzany w międzynarodowych konkursach, m.in. za zaprojektowanie i wdrożenie systemu ITS w tunelu Pont Pla (1260 m) czy Systemu Zarządzania Prędkością w Barcelonie.

Tworzenie zaawansowanych technologicznie systemów wymaga bogatego doświadczenia. W macierzystym kraju Aluvisa odpowiada m.in. za:

  • utrzymanie systemów ITS i Centrum Kontroli sieci tunelów (20 km) w Katalonii
  • utrzymanie systemów zarządzania ruchem w A Coruña, Sabadell, Mataró, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Palamós, Vilanova i la Geltrú, a także w 40 innych rejonach Hiszpanii
  • zarządzanie oświetleniem ulicznym w rejonie Sabadell, wliczając w to wymianę 9000 lamp na lampy LED (10-letni kontrakt ESE)
  • plan kompleksowego i masowego ulepszenia publicznych instalacji oświetleniowych w Barcelonie
  • pełną renowację oświetlenia ulicznego poprzez zastosowanie technologii LED w rejonie prowincji Toledo
  • zarządzanie istniejącym systemem ITS na południu Barcelony i jego utrzymanie (kontrakt)
    opracowanie Systemu Zarządzania Prędkością na autostradach B-23, C-32 i C-31 w Barcelonie (kontrakt).

Spośród najbardziej znaczących projektów międzynarodowych, które zostały zrealizowane bądź są w trakcie realizacji, warto wymienić:

  • modernizację sieci systemu kontroli i zarządzania ruchem w rejonie Managui (Nikaragua)
    instalację systemu zarządzania pojazdami wykorzystującego technologię ANPR w centrum Escalades-Engordany (Andora)
  • utrzymanie centralnego systemu zarządzania ruchem, wliczając miejskie, pozamiejskie oraz tunelowe instalacje, w Narodowym Centrum Kontroli Ruchu (CENATRA) w Andorze (kontrakt).

Główne obszary działalności i produkty:
ITS
DYNAMIC – dynamiczny system sterowania ruchem nowej generacji
COLORS (Cloud Over the Local Regulation) – zcentralizowany system sterowania sygnalizacją świetlną w chmurze
GOST (Operational Management of Traffic Law Enforcement) – automatyczny system rejestracji wykroczeń na drogach miejskich i międzymiastowych oraz egzekwowania mandatów
SPEED & FLOW – dynamiczny system zarządzania prędkością służący poprawie ruchu oraz redukcji spalin

ENERGETYKA

  • Dostarczanie systemów zarządzania energią służących jej oszczędzaniu
  • Dokonywanie oceny energetycznej
  • Zarządzanie dotacjami i ich przetwarzanie
  • Finansowanie projektów inwestycyjnych poprzez oszczędzanie energii
  • Niematerialne inwestycje związane z projektami oszczędzania energii
  • Obsługa i utrzymanie systemów zarządzania energią oraz zarządzanie nimi

OŚWIETLENIE

  • Projektowanie, instalowanie i utrzymanie oświetlenia ulicznego tradycyjnego oraz w technologii LED
  • Projektowanie oświetlenia wnętrz w technologii LED własnej konstrukcji
  • Zdalne zarządzanie oświetleniem i jego konserwacja

Projekty zrealizowane w Polsce

Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Małopolsce
Inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Zakres prac obejmował zainstalowanie:

  • 102 kamer ANPR
  • 97 kamer CCTV
  • 9 znaków VMS wraz z konstrukcjami i zasilaniem
  • 98 słupów z zasilaniem
  • 103 obudów z modemami, routerami, zasilaczami i antenami GSM
  • 3 stacji pogodowych
  • 3 radarów
  • 4 sensorów Bluetooth (detektor przyszłości służący wyznaczaniu czasu przejazdu).

Aby możliwe było zarządzanie wynikami oraz ich analizowanie i prezentowanie, trzeba było stworzyć:

  • aplikację serwerową
  • aplikację kliencką na komputery PC, laptopy i tablety
  • portal informacyjny
  • aplikację mobilną na smartfony (iOS, Android, Windows Phone).

Pochodzące z ponad tysiąca kilometrów dróg informacje są gromadzone oraz analizowane na serwerze zainstalowanym w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie. System podaje informacje o czasach przejazdu na ponad 200 odcinkach dróg, gromadzi i publikuje obrazy z kamer CCTV, gromadzi dane ze stacji pogodowych, informuje kierowców o zdarzeniach na drogach, takich jak wypadki, korki, stan nawierzchni itp. Aby obliczyć czasy przejazdu, firma użyła kamer ANPR i sensorów Bluetooth, przy czym na polskich drogach technologia Bluetooth jest nowym rozwiązaniem.

Przetworzone informacje są prezentowane przez aplikację kliencką, portal internetowy (www.pidk.malopolska.pl), aplikacje mobilne na smartfony oraz na zainstalowanych na drogach tablicach VMS. Aplikacje mobilne pomagają kierowcom na bieżąco obserwować drogi, którymi zamierzają podróżować. Informacje o czasach przejazdu, widok z kamer, warunki meteorologiczne i powiadomienia o zdarzeniach losowych pozwalają użytkownikom analizować sytuację na drodze i podejmować odpowiednie decyzje podczas podróży.

Poza oczywistymi odbiorcami, jak kierowcy i operatorzy systemu, z gromadzonych i przetwarzanych na serwerach danych korzystają służby: policja, straż pożarna, straż graniczna. Dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym pozwala im na natychmiastową reakcję i usprawnia ich pracę.

System gromadzi dane z innych systemów (Inteligentny System Sterowania Ruchem Regionu Podhalańskiego oraz wdrożony przez GDDKiA na DK 7 system czasów przejazdu), jest też przygotowany do komunikacji z innymi systemami istniejącymi bądź budowanymi w przyszłości.

System Zarządzania Parkingiem w Palenicy Białczańskiej
W ramach prac nad Zintegrowanym Systemem Sterowania Ruchem w Małopolsce stworzono oprogramowanie służące do Zarządzania Parkingiem w Palenicy Białczańskiej. Umożliwia ono kierowcom rezerwowanie miejsca na parkingu i uiszczanie opłat poprzez stronę internetową oraz aplikacje mobilne na systemach iOS, Android i Windows Phone.

Na potrzeby zarządzania wynikami oraz ich prezentowania firma stworzyła:

  • aplikację serwerową
  • aplikacje klienckie na komputery stacjonarne, laptopy i tablety
  • stronę informacyjną www z możliwością rezerwacji i opłacenia miejsc postojowych
  • aplikacje mobilne na smartfony i tablety.

System prezentuje aktualne zapełnienie parkingu, pozwala na dokonanie rezerwacji z 20-dniowym wyprzedzeniem oraz na opłacenie biletu za pomocą elektronicznych systemów płatności. Zezwolenie na wjazd na teren parkingu, nawet bez tradycyjnego biletu, jest możliwe dzięki zastosowaniu technologii rozpoznawania tablic oraz dostępnych miejsc na parkingu. Bezwzględny dostęp samochodom komunikacji miejskiej i służb zapewnia dodatkowa autoryzacja RFID. Aplikacje współpracują z tablicami VMS, szlabanami, sygnalizatorami świetlnymi, ręcznymi terminalami ANPR oraz skanerami kodów QR. Niemal nieograniczone możliwości rozbudowy i modyfikacji sprawiają, że system może integrować się z innymi systemami, współdzielić bazę danych, pobierać dane o ruchu lub pogodzie z zewnątrz i w efekcie być częścią miejskiego systemu zarządzania.

Z uwagi na to, iż układ drogowy nie został przebudowany, system nie został wprowadzony do użytku.

Zagospodarowanie ul. Akademickiej w Gliwicach i terenów bezpośrednio przyległych jako publicznej strefy pieszej w części ITS

W celu wdrożenia systemu zainstalowano:

  • 8 kamer ANPR
  • 4 sterowniki sygnalizacji świetlnej
  • 7 znaków zmiennej treści wraz z konstrukcją
  • 8 szlabanów wraz z 8 sygnalizatorami.

W ramach realizacji zadania firma stworzyła system zarządzający wszystkimi urządzeniami oraz oprogramowanie przeznaczone dla operatorów Centrum Sterowania Ruchem oraz dodatkowe oprogramowanie dla straży pożarnej, służące do kontroli szlabanów.

Głównym zadaniem systemu jest zarządzanie strefą ruchu na terenie Politechniki Śląskiej w Gliwicach (strefa ta jest wyłączona z ruchu miejskiego z wyjątkiem uprawnionych pojazdów). W systemie uwzględniono możliwość otwarcia ruchu dla wszystkich uczestników lub otworzenia szlabanów przy zamkniętym ruchu (odpowiednie komunikaty wyświetlane na znakach VMS) przez dyżurnego straży pożarnej. Użytkownicy systemu są kierowani poprzez znaki VMS, które informują o statusie ograniczonych wlotów i prowadzą uczestników ruchu w odpowiednim kierunku. System jest w pełni autonomiczny, umożliwia wpisanie pojazdów uprzywilejowanych na białą listę, która jest dodatkowo sprzężona z kalendarzem. Możliwe jest też zdefiniowanie grup lub pojedynczych uczestników ruchu i przyznanie im praw wjazdu do stref o ograniczonym ruchu w dowolnym okresie.

Przyszłość
Główne cele, jakie stawia przed sobą spółka Aluvisa, to budowa nowych systemów ITS, które bazują na najnowszych rozwiązaniach sprzętowych oraz informatycznych i są dostosowane do potrzeb poszczególnych zarządców dróg.
Pracownicy firmy wdrażają najlepsze pomysły związane ze specyfiką danego projektu, aby stworzyć możliwie najbardziej efektywne systemy zwiększające bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu.

 

Sławomir Konik, Alumbrados Viarios SA, Oddział w Polsce
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Ostatnio zmieniany niedziela, 29 maj 2016 09:57

Logowanie