InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 23 maj 2016 09:26

Owoce współpracy nauki i biznesu Wyróżniony

Napisane przez  Michał Rogoziński

Lublin kojarzy się z kolebką technologii światłowodowej, dobrze prosperującym portem lotniczym oraz istniejącym
od ponad 70 lat uniwersytetem. Nowoczesna baza naukowo-badawcza sprzyja rozwojowi przedsiębiorstw.

 Lubelszczyzna może pochwalić się projektami, które połączyły świat nauki i biznesu. Organizowane są tu branżowe spotkania dla przedsiębiorców, które owocują realizacją wspólnych przedsięwzięć. Kilka z nich zasługuje na szczególną uwagę.

Technologie fotoniczne
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (UMCS) to jeden z największych ośrodków naukowych w Polsce. Potencjał naukowo-badawczy jego 12 wydziałów tworzy 1800 naukowców i ponad 22 500 studentów.
– Koordynacją działań związanych z pozyskiwaniem inwestorów i obsługą procesu komercjalizacji zajmuje się Centrum Innowacji i Komercjalizacji Badań. W ostatnich latach UMCS angażuje się we współpracę z sektorem biznesu, biorąc udział w licznych projektach i konsorcjach B+R – podkreśla Wirginia Gieryng-Cieplak, specjalista w Centrum Innowacji i Komercjalizacji Badań.

Wydział Chemii to najprężniej działająca w sektorze B+R jednostka UMCS, realizuje szereg projektów badawczo-wdrożeniowych, które znajdują zastosowanie w gospodarce i przemyśle. Efektem prac badawczych nad technologiami przyszłości jest m.in. rozwój technologii fotonicznych. Początki badań nad technologią światłowodów na uniwersytecie sięgają 1975 r. Do dziś uważa się Lubelszczyznę za kolebkę światłowodów, a zespół badawczy Pracowni Technologii Światłowodów za twórców polskiej wersji tej technologii.

Projekt ECOTECH – COMPLEX – Człowiek, Środowisko, Produkcja
UMCS nadzoruje realizację jednego z największych projektów w Polsce. Jest to wspólna inicjatywa 5 najważniejszych jednostek prowadzących działalność naukowo-badawczą na terenie woj. lubelskiego i podkarpackiego. Projekt na niespotykaną dotychczas skalę konsoliduje potencjał badawczy i produkcyjny regionu w zakresie zarządzania środowiskiem w celu polepszenia jakości życia oraz zwiększenia konkurencyjności sektora B+R.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje m.in. inwestycję w Lublinie, gdzie zostanie zbudowane Centrum Analityczno-Programowe dla Zaawansowanych Technologii Przyjaznych Środowisku. Będzie to obiekt infrastruktury badawczej o powierzchni 11 072 m², wyposażony w nowoczesną aparaturę.

Na Politechnice Rzeszowskiej w ramach projektu powstaną 4 nowe laboratoria (pow. 190 m²). Planowana jest również rozbudowa infrastruktury informatycznej, w tym rozwój zasobów naukowych w postaci cyfrowej.
– Uniwersytet sporządza ekspertyzy i przeprowadza badania dla wielu branż – informuje W. Gieryng-Cieplak. – Przygotowana jest także bogata oferta dla samorządów. Co roku uczelnia realizuje kilkaset zleceń i zawiera nowe umowy dotyczące wykonywania prac badawczych dla podmiotów zewnętrznych.

Pracownicy naukowi UMCS są zaangażowani w realizację ponad 120 projektów badawczych krajowych i międzynarodowych, finansowanych ze środków NCN, NCBiR oraz ramowych programów badawczych KE.
Wszystkie wydziały uniwersytetu prowadzą badania podstawowe oraz prace rozwojowe. Działające w konsorcjach przedsiębiorców i instytutów badawczo-rozwojowych 4 wydziały eksperymentalne prowadzą również badania o charakterze przemysłowym.
Łącznie na badania przeznacza się ponad 30 mln zł rocznie, z czego połowę na realizację projektów badawczych.
Dzięki temu, że z funduszy UE uniwersytet pozyskał ok. 500 mln zł na nowoczesną bazę naukowo-badawczą, jest w stanie konkurować na rynku. Wykonuje bowiem badania z użyciem sprzętu klasy europejskiej i światowej.

Usługi cargo
Na terenie Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego został otwarty terminal cargo. Dzięki temu od 18 maja br. na lubelskim lotnisku można korzystać z towarowego transportu lotniczego. Wszystko dzięki firmie XPH CARGO POLAND Sp. z o.o. Spółka jest filią włoskiej firmy XPH Xpress Handling, z siedzibą w Mediolanie, która od 30 lat zajmuje się transportem lotniczym i usługami handlingowymi (m.in. obsługą statków powietrznych i przesyłek lotniczych, transportem odpadów niebezpiecznych).
Zainteresowanie usługami XPH wyraziły już takie regionalne przedsiębiorstwa, jak: AugustaWestland, Agram SA czy Lubelski Rynek Hurtowy SA w Elizówce.

– Otwarcie terminalu cargo to nie tylko nowe możliwości dla firm działających w Lublinie i okolicach. To także ważna karta przetargowa miasta w negocjacjach z potencjalnymi inwestorami – zwraca uwagę dr Arkadiusz Małek z Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Poszerzające swą ofertę lubelskie lotnisko to niewątpliwie wielki atut regionu. Katarzyna Arbaczewska-Matys, doktorantka Akademii Sztuki Wojennej i autorka kilku artykułów o rozwoju transportu lotniczego na Lubelszczyźnie, podkreśla, że jego zarządzającym udało się osiągnąć bardzo wiele w stosunkowo krótkim czasie i to w okresie, gdy inne regionalne lotniska w Polsce notowały spadek wyników.

– Otwarcie lubelskiego lotniska (grudzień 2012 r.) nastąpiło w trudnym dla transportu lotniczego okresie – zaznacza K. Arbaczewska-Matys. – Po kilkuletniej ekspansji niskokosztowych linii lotniczych regionalne lotniska w Polsce w końcu podliczyły wydatki i zyski. W rezultacie kilkadziesiąt połączeń zlikwidowano, co oczywiście zahamowało rozwój niektórych lotnisk.
Rosnąca z każdym rokiem liczba odprawionych pasażerów, otwieranie nowych połączeń, pozyskiwanie kolejnych przewoźników oraz otwarcie terminalu cargo świadczy zarówno o wytężonej pracy zarządzających Lublin Airport, jak i o dużym potencjale regionu. XPH CARGO POLAND zamierza z tego skorzystać. Pierwszy budynek o powierzchni ok. 200 m², mieszczący biuro obsługi klientów, wyposażony jest w dwie rampy załadunkowo-wyładunkowe. W ramach jego rozbudowy mają powstać kolejne dwa moduły, każdy o podobnej powierzchni. Jeśli uda się te plany zrealizować, zatrudnienie w firmie wzrośnie do kilkudziesięciu osób.

Logowanie