InfrastrukturaMiesięcznik

poniedziałek, 23 maj 2016 08:09

Spotkania teorii z praktyką Wyróżniony

Napisane przez  Jarosław Zaradkiewicz

Konieczność dostosowania metod badań do wymogów norm europejskich oraz akredytacji, a także konieczność zapewnienia obsługi dużym inwestycjom drogowym to główne powody,
dla których lubelskie laboratorium GDDKiA zostało przebudowane i doposażone. Lubelscy strażnicy jakości dysponują sprzętem wartym blisko 13 mld zł.

Siedzibę laboratorium rozbudowano i przystosowano do pełnienia obecnej funkcji zgodnie ze standardami obowiązującymi w latach 2010–2012. Kosztowało to ok. 7,2 mln zł. Na blisko 2000 m² zgromadzono specjalistyczny sprzęt badawczy wart ok. 8,8 mln zł. Podobnie jak we wszystkich oddziałach GDDKiA koszty budowy i wyposażenia pokryte zostały ze środków budżetowych. Laboratorium dysponuje także modułem niestacjonarnym, dzięki czemu może prowadzić badania w pobliżu placu budowy.

Specjaliści ze sprzętem
Laboratorium zatrudnia obecnie 24 osoby, są to inżynierowie i technicy, w większości budowlani, specjalizujący się w technologiach stosowanych w drogownictwie.
Do najciekawszych lub najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeń, jakie zespół laboratorium ma do dyspozycji, należą: aparatura do badań zmęczeniowych mieszanek mineralno-asfaltowych, urządzenia do laserowego pomiaru równości nawierzchni, urządzenie do pomiaru właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni oraz georadar i ugięciomierz dynamiczny. Większość z tych urządzeń jest sterowana elektronicznie, a do obróbki danych wykorzystuje się zaawansowane programy komputerowe.
W ostatnich latach wiele wysiłku włożono we wdrożenie nowych metod badawczych, co było związane z wprowadzeniem norm europejskich.
– Oprócz zakupu odpowiedniego sprzętu wymagało to zorganizowania wielu szkoleń, opracowania nowych procedur i zdobycia doświadczeń. Pracownicy laboratorium uczestniczą w opracowywaniu krajowych dokumentów technicznych i kontraktowych, w tym: wymagań technicznych (WT), specyfikacji technicznych czy programów funkcjonalno-użytkowych – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Zakres działania
W skład laboratorium wchodzi 5 specjalistycznych zespołów: Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych, Betonów i Materiałów Wiążących, Gruntów i Geotechniki, Kruszyw oraz Diagnostyki Nawierzchni.
W siedzibie laboratorium przeprowadzane są m.in.: badania materiałów oraz różnego rodzaju mieszanek i wyrobów przeznaczonych do wbudowania (kruszywa, asfalty, mieszanki asfaltowe, beton), a wykorzystywanych podczas realizacji zadań budowlanych na drogach krajowych.
Bezpośrednio na placu budowy wykonywane są m.in.: badania podłoża gruntowego, podbudowy, warstw nawierzchni, oznakowania itp. W ramach badań terenowych dokonuje się również oceny stanu sieci dróg krajowych administrowanych przez oddział (badana jest m.in. równość nawierzchni, właściwości przeciwpoślizgowe, nośność).
Jako Wydział Technologii oddziału GDDKiA laboratorium wykonuje szereg zadań związanych z udzielaniem wsparcia merytorycznego osobom odpowiadającym za proces przygotowania i realizacji inwestycji, a także za zarządzanie siecią dróg.
– Chodzi np. o opiniowanie projektów technologicznych, opiniowanie i sporządzanie specyfikacji technicznych, a także wspieranie kierowników projektów – wyjaśnia K. Nalewajko.
Lubelski oddział GDDKiA dysponuje także wartym ok. 4 mln zł laboratorium niestacjonarnym, które jest montowane na czas realizacji określonych zadań. Zostało ono zakupione na potrzeby obsługi budowy odcinka S17 Kurów–Lublin–Piaski. Laboratorium składa się z 4 zespołów kontenerów wyposażonych w aparaturę umożliwiającą dokonanie szybkiej oceny jakości robót, co jest niezbędne dla sprawnego nadzorowania budowy.
– W latach 2011–2012 laboratorium niestacjonarne obsługiwało budowę obwodnicy Lublina (S12, S17). W bieżącym roku przewidujemy jego zainstalowanie w m. Miętne k. Garwolina do obsługi budowy odcinka S17 od węzła Lubelska pod Warszawą do granicy z województwem lubelskim – informuje K. Nalewajko.

Otwarci na współpracę
Laboratorium posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji dla 18 najczęściej wykonywanych lub najbardziej istotnych dla oceny jakości robót metod badawczych. W celu potwierdzenia miarodajności i wiarygodności wyników badań, laboratorium zobowiązane jest do uczestnictwa w międzylaboratoryjnych badaniach porównawczych dla każdej z akredytowanych metod. Wynika to z wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025 i dokumentów jednostki akredytującej. Lubelskie laboratorium bierze udział w wielu porównaniach laboratoryjnych, a w przypadku niektórych jest też organizatorem (np. badania uziarnienia kruszyw, pobieranie prób, mrozoodporność i nasiąkliwość betonu).
Organizacja i wyposażenie laboratorium zasadniczo przystosowane są do potrzeb macierzystego oddziału, co nie wyklucza jednak wykonywania badań dla podmiotów zewnętrznych. Na mocy umów i porozumień laboratorium przeprowadzało badania dla PKP PLK (w 2015 r. o wartości ok. 70 tys. zł) oraz w niewielkim zakresie dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie (w poprzednich latach).
Działalność laboratorium odpowiada na potrzeby wynikające z dużej skali rozbudowy krajowej sieci drogowej, w tym zapewnienie odpowiedniej jakości i trwałości dróg. Wyniki badań wykonywanych podczas realizacji inwestycji są wykorzystywane do odbiorów robót, bieżącego monitorowania występujących zagrożeń jakościowych oraz do opracowywania programów naprawczych. Badania prowadzone są również w okresach gwarancyjnych, a ich wyniki stanowią podstawę do egzekwowania zobowiązań wykonawców w tym zakresie.

Ostatnio zmieniany niedziela, 29 maj 2016 08:14

Logowanie