sobota, 07 lipiec 2018 22:15

Nowoczesne emulsje na polskich drogach

Napisane przez  Janusz Hariasz

W dniach 28 lutego–2 marca 2018 roku w hotelu Jaskółka w Ustroniu odbyła się XVI Konferencja „Emulsje asfaltowe w drogownictwie”. Spotkanie regularnie gromadzi przedstawicieli firm produkujących emulsje asfaltowe oraz specjalizujących się w technologiach emulsyjnych. Wzięli w nim udział także goście z Francji, m.in. jako prelegenci.

Organizatorem konferencji jest firma ICSO Chemical Production z Kędzierzyna-Koźla, producent i dostawca środków adhezyjnych, emulgatorów i innych produktów chemicznych dla drogownictwa. Tematami przewodnimi tegorocznego spotkania były: technologia produkcji emulsji i zastosowanie takich materiałów oraz dobór sprzętu do aplikacji.

Uczestników przywitał wiceprezes zarządu ICSO Chemical Production Marek Mosio-Mosiewski. Posumował on działalność firmy w roku ubiegłym i przedstawił plan rozwoju na bieżący rok.

Richard Stachyra z koncernu Arkema wraz z Maelą Samson i Stéphane Oudin z Fayat Groupe opowiedzieli o zmianach na międzynarodowym rynku, które zaszły w kwietniu ubiegłego roku. Francuska firma CECA – główny partner ICSO Chemical Production w dziedzinie chemii drogowej – została włączona do światowej grupy przedsiębiorstw z branży chemicznej Arkema i w jej ramach kontynuuje działalność. Arkema ma obecnie na świecie 133 zakłady chemiczne i trzy zaplecza badawcze, w których zatrudnia około 20 tys. pracowników. Jest uznawana za jeden z najbardziej innowacyjnych koncernów.

Grzegorz Sochański z firmy Nynas Polska w prezentacji „Zastosowanie technologii slurry seal do konserwacji nawierzchni i wzmocnienia konstrukcji drogi” przedstawił przykłady wykorzystania technologii slurry seal w pracach konserwacyjnych i utrzymaniowych dróg. Dużo uwagi poświęcił popularnemu obecnie wzmacnianiu konstrukcji nawierzchni z użyciem metalowej siatki i zalewy slurry seal.

Wojciech Sorociak z firmy Eurovia Polska nawiązał do swojego ubiegłorocznego wystąpienia, poświęconego zastosowaniu włókien w technologii cienkich dywaników. W referacie „Gripfibre – wnioski z realizacji cienkich dywaników emulsyjnych z włóknami w 2017 roku” podsumował i ocenił odcinki doświadczalne wykonane w tej technologii. Zwrócił też uwagę na znaczną poprawę właściwości użytkowych (szorstkości, równości) warstwy ścieralnej i szacowane wydłużenie jej żywotności o trzy do sześciu lat.

Prezentacja Elżbiety Trzaski z Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego, „Kationowe emulsje asfaltowe. Wymagania i metody badań”, dotyczyła zagadnień normalizacyjnych. Prowadząca przedstawiła wymagania, jakim powinny odpowiadać, według załącznika krajowego do normy PN-EN 13808:2013-10, krajowe kationowe emulsje asfaltowe, stosowane w budownictwie drogowym. Omówiła także aktualne normy regulujące oznaczanie właściwości kationowych emulsji asfaltowych, odzyskiwanie asfaltów i badania asfaltów odzyskanych z emulsji asfaltowych.

Janusz Hariasz z ICSO Chemical Production w wystąpieniu „Mieszanki mineralno-emulsyjne – wykorzystanie kruszyw lokalnych” opowiedział o wynikach badań nad mieszankami mineralno-emulsyjnymi, w których skład weszły kruszywa z czterech regionów Polski. Mieszanki te zostały wbudowane w regionach, skąd pochodziły kruszywa.

Zastosowanie lokalnych kruszyw było możliwe dzięki zaprojektowaniu nowych rodzajów emulsji asfaltowych z użyciem nowej generacji emulgatorów. Warunek konieczny stanowiło zaprojektowanie emulsji dla danego kruszywa, czyli dobór odpowiedniego emulgatora i jego ilości oraz modyfikatorów emulsji.

XVI Konferencja „Emulsje asfaltowe w drogownictwie” była kolejną okazją do spotkania specjalistów z branży – wymiany doświadczeń i nawiązania cennych kontaktów.

Ostatnio zmieniany czwartek, 24 styczeń 2019 19:06

Logowanie